onsdag 17 september 2008

The Haunted versus Metallica?

Ja jag har då aldrig fått för mig att ens försöka mig på att jämföra The Haunted med Metallica då jag anser att Haunted kickar Metallicas arsle 11 gånger av 10. Men går det att ens ställa dessa två band mot varandra? Metallica är ju trots allt världens största band och skall man jämföra musiken dom två banden skapar så tycker i alla fall jag att dom är oceaner ifrån varandra.
Efter att ha nu lyssnat igenom bandens två nya alster "Versus" och "Death Magnetic" så står det utan någon som helst tvivel om att The Haunted vinner med hästlängder. "Versus" är kanske inte deras bästa album så här långt men satan vad bra den är! Mina djupare tankar om albumen kommer ju naturligtvis publiceras på metalshrine.se så håll utkik där.

Vad har då fått mig att fundera i dessa banorna? Jo Pelle Gunnarsson på Corren.se har nämligen tänk i dessa banor och jag fann den korta artikeln rätt så intressant. Om inte annat så fick frågeställningen mig att fundera på om verkligen The Haunted eller något annat band idag bli lika stora som Metallica? Är den tiden förbi då band kan bli superduper stora och sälja miljontals plattor på bara någon dag? Jag tror den tiden är över, det finns helt enkelt för många band idag. vad tror du? Är Haunteds nya platta bättre än nya Metallica skivan? Kan något band bli "Metallica-stora" idag och i så fall vilket? Kommentera gärna här nedan och diskutera.

Pelle Gunnarssons artikel hittar ni
HÄR:

/Ulf Classon

5 kommentarer:

Xolotl sa...

Jag förstår inte riktigt heller hur man kommer på idén att jämföra den hissmusik Metallica producerat i snart 20 år med sveriges obestridda thrashkungar.

Ok, båda har precis släppt en platta där de snarast tagit ett kliv bakåt än framåt och båda har lyckats ganska väl med det hela men för att ge Metallicas platta ett bra betyg krävs det att man är ett hängivet fan. Att jämföra med märkestrogna bilköpare, de köper Alfa Romeo och står ut med de fel som finns för att de är kära i märket och vad det står för - inte för att det är en bra bil. The Haunted däremot har gjort en bra skiva (även om man gillar Alfa).

Självfallet ligger det i betraktarens öga (lyssnarens öra) att bedöma.

Sedan tror jag inte något (tyngre) band kommer nå upp till den megastatus Metallica fått, om inte annat så för det enkla skälet att det hade redan hänt i sådant fall. Kommunikationssamhället har förstört dessa möjligheter, allt går för fort - släpp en kommersiell new-metal platta och du har med lite tur pensionen säkrad. Pengar går nog i många fall före "konstnärsskapet", jag skulle personligen hellre tjäna en säck pengar och skämmas lite över vad jag prånglar ut än att kämpa på med bra musik utan lön

Metal Shrine sa...

Väl talat Xolotl, väl talat...
Uffe/Metal Shrine

Anonym sa...

Gillar ploggen, men undrar vad du har knaprat på för piller då du mena att mediokra haunted skulle vara bättre än metallica?

Haunted är korpen då metallica spelar i eliten

Metal Shrine sa...

Hej herr/dam anonym. Det är så enkelt att jag har alltid tilltalas mer av The Haunteds musik än Metallicas så enkelt är det. Jag har till och med problem att förstå hur folk kan tokhylla "Master of Puppets" så som dom gör trots att det är en grym skiva. Hur som helst när det gäller sådana här frågeställningar så kommer man alltid fram till en sak till slut och det är att allt hänger på tycke och smak. Det roliga är att folk ibland har svårt att inse det och måste hela tiden hävda att just sina favoriter är nummer ett. Det är nog lite därför jag gillar dessa frågeställningar för det rör alltid upp känslor och lockar fram dom personerna som har problem med att folk kan gilla andra band än vad dom själva gör.

Så som svar på din fråga så har jag inte knaprat på någonting så vitt jag vet. Jag vet bara att jag råkar ha en musiksmak som gör att The Haunteds musik slår ut det mesta annat i musikväg i världen för mig.

Uffe/Metal Shrine

Xolotl sa...

Bara som ett litet PS kan jag väl även nämna att The Haunted även äger Metallica när det gäller livespelningar, men det hänger nog snarast på att en stadiumspelning aldrig kan nå samma nivå som en spelning före några hundra pers. Det är fan roligare att köpa en DVD än att gå på stadiumspelning...

6 oktober (på nalen?) kommer garanterat bli fartfyllt, explosivt och gemytligt!