lördag 26 december 2009

Skivrecension

V/A

"J-Visual(ism) II"




Jag kan förstå hypen med musikformerna j-rock och visual kei. I mångt är det image och utstrålning som fångar unga samt nyfikna musikälskare och är det något den japanska musikvågen handlar om så är det definitivt det. Kontrasterna mellan dom olika banden är påtagliga då en del har färgstarka frisyrer och tokiga klädkreationer, medan andra är superdeppiga och kolsvarta och naturligtvis finns allt däremellan.
All utstrålning ackompanjeras sedan musikaliskt med allt mellan himmel och helvete. Det skall blandas friskt så klart. Du kan i ena stunden befinna dig i en smäktande rockballad för att nästa sekund stå mitt i ett dödsmetalliskt inferno för att snabbt kastas vidare in i ett hypermodernt nu-metallparti. Jag måste erkänna att jag inte grottat mig ner något nämnvärt i genren då den inte tilltalat mig för fem öre, men några välkända akter har man ju hört och ju kändare dom blir desto mer enkelriktad blir musiken, vilket borde tyda på att ju knasigare det är desto mindre uppskattar den stora massan det.
Några av de mer kända akterna hittar vi inte på denna samling som kommit upp i utgåvorna två. Här får vi istället ett gäng unga lovande band inom genren och musikaliskt blir det än bryskare vändningar än vanligt, då alla bandet skiljer sig rätt så rejält ifrån varandra. Jag kan inte hitta ett enda band jag fastnar för eller ens kan se ha en ljusare framtid än andra.
För fans av j-rock är detta förmodligen en lysande samling om man vill veta vad som händer inom genren, men för mig gav detta inget mer än huvudvärk.

Betyg: 1/5

/Ulf Classon

Inga kommentarer: