onsdag 17 november 2010

Buckcherry liverecension



Taste of chaos tour, Hovet, Stockholm 101117

Efter en lång dag på jobbet pressar jag plattan i mattan och svänger 20 minuter senare in på Arenavägen vid Globen. Bilen parkeras i all hastighet och några minuter senare sitter jag och intervjuar två ganska pratglada John och Mike i Disturbed, huvudattraktion på Taste of chaos-turnén, som idag nått huvudstaden.
Efter avklarad intervju i Hovets katakomber, smiter jag upp en våning i ishallen och slentriantittar på Suicide Silence. Ett hyfsat band med mer aggressivitet än ett gäng fotbollshuliganer på rohypnol.
Därefter glider jag mest runt backstage och inser efter en rundvandring att Buckcherry står på tur att inta scen och tja, varför inte slänga ett öga och öra på dem? Strax innan de drar igång blir jag vittne till vad som antagligen är sångaren Josh Todds lilla "gå på scen-ritual". Han sjuner in i en stor turnélåda samtidigt som han dansar runt som en spattig Rocky Balboa.
Väl uppe på scen blir det tung rock and roll med partyglöd och det är ganska svårt att värja sig mot dessa jänkare. Todd sjunger med en otroligt stark röst och får snabbt av sig på överkroppen för att blotta sin minst sagt vältatuerade kropp.
Hur som haver, låtar som "It´s a party" och "Bitch", får igång publiken och själv finner jag mig ståendes med ett litet leende på läpparna. Det svänger rejält och bandet osar av skitig rock and roll. Lägg därtill den alldeles förträffliga partyhöjaren "Lit up" och du har ett riktigt bra band.
Jag hade inte en tanke på att se några band den här kvällen, men är väldigt glad över att jag stannade kvar på Hovet och blev en upplevelse rikare.

Betyg 3/5

/Niclas