söndag 21 november 2010

Skivrecension

Stratovarius "Darkest hour" EP 2010



Jag har aldrig varit något större fan av de galopperande gitarrerna. De där trallvänliga up-tempo gitarrerna som hetsar på gentemot en glad melodi. Det har alltid låtit tomt och innehållslöst.
Finska Stratovarius faller utan tvekan in i denna kategori och är ett band jag aldrig någonsin brytt mig om.
Senaste given är en EP innehållandes en liten försmak av vad som komma skall. Är det bra då? Tja, det låter onekligen bättre än vad jag egentligen vill erkänna, men å andra sidan säger det egentligen inte så mycket.
Två nya låtar, "Darkest hours" och "Infernal maze", är stöpta i tidigare nämnda form och är väl helt ok. Inget jag hetsar upp mig över, men ej heller olyssningsbart.
Förutom de två nya alsterna bjuds det på en demoversion av titelspåret, vilket är lite kul då texten är helt annorlunda än den slutgiltiga versionen. Och som ketchup på moset för alla fans delar man även ut två livespår av "Against the wind" och "Black diamond". Vid första anblicken trodde jag det rörde sig om en Bob Seger respektive KISS cover, men så är det givetvis inte. Det handlar nog bara om dålig fantasi.
För en oinvigd låter livespåren helt ok, trots diverse solon, men det bjuds fortfarande inte på något som kan få mig att vilja köpa upp Stratovarius-katalogen.
Omslaget är snyggt dock, även om det känns lite billigt med sina tydliga nickningar åt oljekatastrofen utanför Louisiana.


Betyg: 2/5

/Niclas