fredag 30 december 2011

Skivrecension

Royal Hunt

"Show me how to live" 2011



















Själv har jag snubblat över dem ett par gånger under min tid som frenetisk hårdrockslyssnare och även ägt ett par album med dem. Men faktum är att när man pratar om de stora symfoniska/progressiva Power Metal-banden så är det sällan som danska Royal Hunt nämns, vilket är väldigt synd då de enligt mig hör till de större akterna i genren.
Fanskaran finns dock där, de har sålt över 1 miljon skivor sedan starten 1989, så det kanske beror på att kritiker ofta sagt att de låter alltför likt Yngwie Malmsteen's Rising Force.
Grunden lades av musikgeniet André Andersen och han är också ende kvarvarande medlemmen. Bland före detta medlemmar märks bland annat Mark Boals, som kanske mest har gjort sig ett namn som vokalist åt just Yngwie Malmsteen.
En återvändande medlem i ensemblen gör med "Show Me How To Live" sitt tredje album med Royal Hunt, de två första kom 1995 och 1997 (Moving Target och Paradox). Det är ingen mindre än DC Cooper vi pratar om här, mannen som flera gånger utsetts till världens bäste hårdrockssångare, och tackat nej till att ersätta Rob Halford i Judas Priest.
Med André Andersen som skrivit musiken och arrangerat orkestrar med mera och DC Cooper på sång kan det inte annat än stavas succé och det är just vad det gör också. Jag kan visserligen inte jämföra med alla Royal Hunt-verk, då jag inte hört samtliga, men utav de jag har lyssnat igenom förut så är "Show Me How To Live" deras bästa hittills.
Kamelot har tappat en av världens bästa sångare i Khan och hade redan innan hans avhopp börjat tackla av enligt min mening och nu är det mer än dags att se upp för sina danska konkurrenter för det här är en milstolpe som satts i backen!


Betyg: 4/5

/Martin

Inga kommentarer: